Τρίτη 2 Αυγούστου 2016

Μνημόνια; Ποιά Μνημόνια;


[Ωσαννά τω Βερναρδάκη!]
Γράφει ο Σωτήριος Καλαμίτσης
Δέχθηκα επικριτικά σχόλια για το αρθρίδιό μου με τίτλο «Τα λάθη των Μνημονίων βαραίνουν μόνον την τρόικα;», με τα οποία επισημαίνονταν οι «αδυναμίες» του ελληνικού πολιτικού συστήματος που δεν μας επιτρέπουν να βγούμε από τα Μνημόνια, λες και....
εγώ δεν γνωρίζω ότι δεν είναι μόνον οι λανθασμένοι λογαριασμοί της τρόικα που οδήγησαν στο σημερινό χάλι εξ αιτίας της αβελτηρίας του πωλητικού προσωπικού μας, αλλά και πλείστες όσες εγγενείς ανωμαλίες που δεν μας επιτρέπουν να ορθοποδήσουμε.

Αντιγράφω δήλωση της κ. Λαγκάρντ:
«Η Ελλάδα έθεσε πρόσθετες και μοναδικές προκλήσεις. Με απαράμιλλη διεθνή στήριξη, η χώρα προχώρησε σε μία αξιοσημείωτη δημοσιονομική προσαρμογή. Ωστόσο, η χώρα επλήγη σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό από ό,τι οι άλλες χώρες εξαιτίας των αντιδράσεων που εκδηλώθηκαν από οργανωμένα συμφέροντα, από σοβαρά προβλήματα εφαρμογής του προγράμματος, καθώς και από τις επαναλαμβανόμενες πολιτικές κρίσεις. Τα παραπάνω οδήγησαν σε πολλαπλές κρίσεις, υπονομεύοντας έτσι την εμπιστοσύνη προς τη χώρα, αφήνοντας τον φόβο του Grexit να επικρέμαται. Όλα αυτά είχαν ως αποτέλεσμα η ύφεση στη χώρα να είναι πολύ βαθύτερη σε σχέση με τις αρχικές προβλέψεις του Προγράμματος».

Ήταν, λοιπόν, και τα οργανωμένα συμφέροντα που δεν επέτρεψαν στο λανθασμένο πρόγραμμα να εφαρμοσθεί. Και μετά αναρωτήθηκα, αν προέβλεπαν κάτι τα Μνημόνια για τούτα δω και ποιός ήταν αρμόδιος να τα χειρισθεί: η τρόικα ή το εγχώριο πωλητικό προσωπικό;
-Mη Kυβερνητικές Oργανώσεις που ροκανίζουν κυβερνητικό χρήμα
-Ανεξέλεγκτα μυστικά κονδύλια
-18.000 ανέλεγκτες Offshore εταιρείες με ακίνητη περιουσία στην Ελλάδα. Μεγάλη συγκέντρωση αυτών στο Κρανίδι.
-Νομοθετική νομιμοποίηση παράνομων δαπανών
-Νομοθετική εξάλειψη αξιοποίνου για τράπεζες που δανειοδοτούσαν κόμματα, αλλά και για αιρετούς δημάρχους που προέβαιναν σε παράνομες πληρωμές
-Ατιμωρησία αιρετών αρχόντων μέχρι σημείου που ο Πολάκης να ομολογεί δημοσία ότι τηρούσε διπλά βιβλία στον Δήμο, του οποίου προΐστατο, και να μη συμβαίνει τίποτε
-Βόλεμα ημετέρων άνευ προσόντων σε θέσεις μετακλητών υπαλλήλων
-Βόλεμα συγγενών, συζύγων και φίλων με φωτογραφικές διατάξεις σε διάφορες θέσεις, πανεπιστημιακές ή μη
-Παραγραφή με δικαστική βούλα των αδικημάτων όσων φοροδιέφευγαν και καταλέγονται σε λίστες
-Βραδυπορία στην εκδίκαση σοβαρών υποθέσεων, όπως εκείνη της Siemens
-Άρση της ασυλίας βουλευτών που δεν γουστάρουμε και μη άρση για βουλευτές που χαίρουν της εκτίμησης της συμπολίτευσης και/ή της αντιπολίτευσης
-Πολιτικοποίηση παρατάξεων στους κόλπους των δικαστικών λειτουργών
-Διορισμός Προέδρων ανωτάτων δικαστηρίων με πολιτικά κριτήρια
-Ασταθές φορολογικό σύστημα με αλλεπάλληλες φορολογικές τροποποιήσεις κάθε χρόνο και μάλιστα της τελευταίας στιγμής
-Ατιμωρησία υπουργών με το άρθρο 86 του Συντάγματος
-Αλλαγή εκλογικού συστήματος κάθε λίγο και λιγάκι σύμφωνα με τους σκοπούς του εκάστοτε κυβερνώντος κόμματος
-Ατιμωρησία επίορκων δημοσίων υπαλλήλων*
-Ανυπαρξία αδιάβλητων διαγωνισμών για την κατάληψη θέσεων στον Δημόσιο Τομέα
και άλλα πολλά ων ουκ έστιν αριθμός.

Μόνον στο τρίτο Μνημόνιο προβλέπεται υποχρέωση της χώρας να αποκομματικοποιήσει τη Δημόσια Διοίκηση. Εις εκπλήρωση αυτής της υποχρέωσης ο αρμόδιος υπουργός κ. Βερναρδάκης κατήρτισε ειδικό νομοσχέδιο, το οποίο ψηφισθέν έλαβε τον αριθμό νόμου 4369 και δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως την 27.02.2016. Πρόκειται για νομοσχέδιο, το οποίο ασφαλώς και κοιλοπονήθηκε επί μήνες και έτυχε διαβούλευσης επί 8 ημέρες [02.12.2015-10.12.2015], για να είναι άρτιο. Ο τίτλος του νόμου είναι «Εθνικό Μητρώο Επιτελικών Στελεχών Δημόσιας Διοίκησης, βαθμολογική διάρθρωση θέσεων, συστήματα αξιολόγησης, προαγωγών και επιλογής προϊσταμένων (διαφάνεια - αξιοκρατία και αποτελεσματικότητα της Δημόσιας Διοίκησης) και άλλες διατάξεις .»

Το άρθρο 6 αυτού είχεν ως εξής κατά τη διαβούλευση:
«Θέσεις φορέων κεντρικής διοίκησης που στελεχώνονται από μέλη του Μητρώου
Από τη δημοσίευση του παρόντος νόμου οι θέσεις των Γενικών Γραμματέων, Αναπληρωτών Γενικών Γραμματέων και Ειδικών Γραμματέων των Υπουργείων της Κυβέρνησης των άρθρων 25 και 28 του Ν. 1558/85 (ΦΕΚ 137Α’), όπως τροποποιήθηκαν και ισχύουν, στελεχώνονται από μέλη του Μητρώου της παρ. 1 με την επιφύλαξη των διατάξεων της παραγράφου 3 του άρθρου 7. Εξαιρούνται από την ως άνω ρύθμιση οι Γενικοί Γραμματείς που προΐστανται αυτοτελών Γενικών Γραμματειών.»
Εισήχθη δε και ψηφίσθηκε αγνώριστο ως εξής:
«Θέσεις φορέων κεντρικής διοίκησης που στελεχώνονται από μέλη του Μητρώου.
Συνιστώνται θέσεις Διοικητικών Γραμματέων με βαθμό 1ο της κατηγορίας ειδικών θέσεων (Ε.Θ.), που υπάγονται σε κάθε Υπουργό ή Αναπληρωτή Υπουργό. Οι Διοικητικοί Γραμματείς υποστηρίζουν την εκτέλεση και διοικητική εφαρμογή της πολιτικής, όπως αυτή καθορίζεται από την Κυβέρνηση και τα όργανά της. Οι Διοικητικοί Γραμματείς επιλέγονται από το Μητρώο του άρθρου 1. Με προεδρικό διάταγμα που εκδίδεται με πρόταση του Υπουργικού Συμβουλίου, καθορίζονται οι αρμοδιότητες των Διοικητικών Γραμματέων και ο τρόπος άσκησής τους, καθώς και κάθε άλλη σχετική λεπτομέρεια.»

Αυτό το άρθρο αντικαταστάθηκε σε 3 μήνες ακριβώς με το άρθρο 170§1 ν. 4389/2016 [ΦΕΚ-Α-94/27.5.2016]. Παραθέτω το νέο κείμενο χρωματίζοντας τις διαφορές από το προηγούμενο, για να πεισθούμε πέρα πάσης αμφιβολίας ότι κανένα Μνημόνιο δεν πρόκειται να έχει επιτυχία σ’ αυτή τη χώρα στον αιώνα τον άπαντα:
«1. Συνιστώνται θέσεις Διοικητικών και Αναπληρωτών Διοικητικών Γραμματέων Υπουργείων με βαθμό 1ο της κατηγορίας ειδικών θέσεων (Ε.Θ.), που υπάγονται σε κάθε Υπουργό ή Αναπληρωτή Υπουργό αντίστοιχα. Οι Διοικητικοί και Αναπληρωτές Διοικητικοί Γραμματείς αναλαμβάνουν την εκτέλεση και διοικητική εφαρμογή της πολιτικής, όπως αυτή καθορίζεται από την Κυβέρνηση και τα όργανά της.
2. Περαιτέρω συνιστώνται με βαθμό 1ο της κατηγορίας ειδικών θέσεων (Ε.Θ.) θέσεις Τομεακών Γραμματέων, ως προϊσταμένων των Γενικών Γραμματειών του άρθρου 51 του π.δ. 63/2005 (A` 98) και των Γενικών Γραμματειών που έχουν συσταθεί με άλλες διατάξεις, καθώς και θέσεις Ειδικών Τομεακών Γραμματέων, ως προϊσταμένων των ενιαίων διοικητικών τομέων του άρθρου 53 του π.δ. 63/2005 (A` 98) και των Ειδικών Γραμματειών που έχουν συσταθεί με άλλες διατάξεις.
3. Οι Διοικητικοί και Αναπληρωτές Διοικητικοί Γραμματείς της παραγράφου 1 καθώς και οι Τομεακοί και Ειδικοί Τομεακοί γραμματείς της παραγράφου 2 τίθενται επικεφαλής της διοικητικής
ιεραρχίας των υπηρεσιών, των οποίων προΐστανται, και επιλέγονται σύμφωνα με τη διαδικασία του άρθρου 7.
4. Με προεδρικό διάταγμα που εκδίδεται με πρόταση του πουργικού Συμβουλίου, καθορίζονται οι αρμοδιότητες των Διοικητικών και Αναπληρωτών Διοικητικών Γραμματέων καθώς και των Τομεακών και Ειδικών Τομεακών Γραμματέων και ο τρόπος άσκησής τους, όπως επίσης και κάθε άλλη σχετική λεπτομέρεια.
5. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης καθορίζονται οι κάθε είδους αποδοχές και επιδόματα των θέσεων των παρ. 1 και 2.»

Το «από τη δημοσίευση του παρόντος» στην αρχική διατύπωση έφυγε και έδωσε τη θέση του σε άλλες μακρυνές ημερομηνίες εντός του 2018 με διάφορες άλλες διατάξεις**.
Για τη διαφάνεια, την αξιοκρατία και την αποτελεσματικότητα της Δημόσιας Διοίκησης ρε γαμώ το. Επί τέλους. Μετά από 40 χρόνια ασυδοσίας των ………. προηγούμενων.

Σώτος

* Να μην είμαστε και εντελώς γκρινιάρηδες. Μετά από 9 χρόνια 3 του ΣΔΟΕ δεν δικαιούνται δια να επιστρέψουν εις την υπηρεσίαν. Ουάου!

** Άρθρο 13
Μεταβατικές διατάξεις - Τελικές διατάξεις
1. Έως τις 31.7.2016 τίθεται σε λειτουργία το Εθνικό Μητρώο Επιτελικών Στελεχών Δημόσιας Διοίκησης σύμφωνα με τα οριζόμενα στα άρθρα 1 και 3. Το κριτήριο αξιολόγησης για την ένταξη στο Μητρώο, όπως περιγράφεται στην περίπτωση α΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 2, εφαρμόζεται μετά την παρέλευση δύο (2) αξιολογικών περιόδων η δε αδυναμία εφαρμογής του δεν αποτελεί λόγο μη λειτουργίας του Μητρώου. Έως τις 30.6.2016 εκδίδονται οι υπουργικές αποφάσεις συγκρότησης των Ειδικών Συμβουλίων Επιλογής Διοικήσεων (Ε.Σ.Ε.Δ.) του άρθρου 10, καθώς και οι λοιπές κανονιστικές πράξεις.
«Έως τις 30.9.2016 προκηρύσσονται όλες οι θέσεις της παραγράφου 1 του άρθρου 6, καθώς και οι κενές θέσεις του άρθρου 8, σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος. Έως τις 31.12.2016 ολοκληρώνεται η πλήρωση των ανωτέρω θέσεων.»
*** Το τέταρτο και πέμπτο εδάφιο της παρ.1,όπως είχαν αντικατασταθεί με το άρθρο 72§2 ν. 4370/2016, αντικαταστάθηκαν ως άνω με το άρθρο 170§6 ν. 4389/2016.
«Έως τις 30.9.2017 προκηρύσσονται όλες οι θέσεις των Τομεακών και Ειδικών Τομεακών Γραμματέων της παραγράφου 2 του άρθρου 6, σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος. Έως τις 31.12.2017 ολοκληρώνεται η πλήρωση των ανωτέρω θέσεων.»
*** Το τελευταίο εδάφιο της παρ.1 προστέθηκε με το άρθρο 170§7 ν. 4389/2016.
«1Α. Οι κατά το χρόνο δημοσίευσης του παρόντος υπηρετούντες Γενικοί Γραμματείς Υπουργείων, Αναπληρωτές Γενικοί Γραμματείς Υπουργείων, Γενικοί και Ειδικοί Γραμματείς, προϊστάμενοι Γενικών και Ειδικών Γραμματειών, εκτελούν κανονικά τα καθήκοντά τους μέχρι την παύση τους με απόφαση του Πρωθυπουργού, η οποία πρέπει να έχει εκδοθεί μέχρι τις 31.12.2017 για τους Γενικούς Γραμματείς Υπουργείων και τους Αναπληρωτές Γενικούς Γραμματείς Υπουργείων, και μέχρι τις 30.6.2018 για τους Γενικούς και Ειδικούς Γραμματείς, προϊσταμένους Γενικών και Ειδικών Γραμματειών, εκτός και αν οι θέσεις αυτές έχουν ήδη καταργηθεί κατά την αναμόρφωση της νομοθεσίας περί Κυβέρνησης και κυβερνητικών οργάνων. Σε περίπτωση κένωσης με οποιονδήποτε τρόπο θέσης Γενικού Γραμματέα Υπουργείου, Αναπληρωτή Γενικού Γραμματέα Υπουργείου, Γενικού ή Ειδικού Γραμματέα, προϊσταμένου Γενικής ή Ειδικής Γραμματείας, πριν τη θέση σε λειτουργία του Μητρώου του άρθρου 1, αυτή πληρούται σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, όπως αυτές ίσχυαν μέχρι τη δημοσίευση του παρόντος νόμου και οι τοποθετούμενοι σε αυτές εκτελούν κανονικά τα καθήκοντά τους μέχρι την παύση τους ή την κατάργηση της θέσης τους σύμφωνα με το προηγούμενο εδάφιο. Σε περίπτωση που οι θητείες των επιλεγμένων στις θέσεις των παραγράφων 1 και 2 του άρθρου 6 συμπέσουν χρονικά με τις θητείες των Γενικών Γραμματέων Υπουργείων, Αναπληρωτών Γενικών Γραμματέων Υπουργείων, Γενικών και Ειδικών Γραμματέων, προϊσταμένων Γενικών και Ειδικών Γραμματειών, οι αρμοδιότητες των τελευταίων συνίστανται στην εξασφάλιση του πολιτικού συντονισμού και στην αποτελεσματική υιοθέτηση της κυβερνητικής πολιτικής, όπως αυτή καθορίζεται από την Κυβέρνηση και τα όργανά της.»
*** Η παράγραφος 1Α προστέθηκε με το άρθρο 170§8 ν. 4389/2016.
2. Οι διατάξεις των άρθρων 77 του ν. 1969/1991 (Α΄ 167), 4 του ν. 3864/2010 (Α΄ 119), 16 του ν. 3986/2011 (Α΄ 152) και της υποπαραγράφου Ε.2. της παραγράφου Ε.2-7 του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012 (Α΄ 222) εφαρμόζονται κατά παρέκκλιση των διατάξεων του παρόντος νόμου.
3. Οι κατά τη δημοσίευση του νόμου υπηρετούντες στις θέσεις του άρθρου 8 εκτελούν κανονικά τα καθήκοντά τους έως τη λήξη της θητείας τους, και πάντως όχι πέραν της 30ής Ιουνίου 2018. Σε περίπτωση κένωσης των ως άνω θέσεων με οποιονδήποτε τρόπο πριν τη θέση σε λειτουργία του Μητρώου του άρθρου 1, αυτές πληρούνται σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, όπως αυτές ίσχυαν μέχρι τη δημοσίευση του παρόντος νόμου και οι τοποθετούμενοι σε αυτές εκτελούν κανονικά τα καθήκοντά τους έως τη λήξη της θητείας τους και πάντως όχι πέραν της 30ής Ιουνίου 2018.
«4. Οι διατάξεις που διέπουν τις θέσεις των Γενικών Γραμματέων που προΐστανται αυτοτελών Γενικών Γραμματειών, παραμένουν σε ισχύ.»
*** Η παράγραφος 4 προστέθηκε με το άρθρο 170§9 ν. 4389/2016.